MSE 005/006
Marian Sawa - Muzyka fortepianowa, 2005
CD 1:
Preludium i fuga na fortepian (1967?)*
Cztery etiudy na fortepian (1967)*
Wariacje na fortepian (1966)*
Miniatury na fortepian (1967/2003)*
Toccata na fortepian (1970)*
Prelud stylizowany na fortepian (1975)*
Scherzino na fortepian (1983)
Cztery mazurki na fortepian (1993-94)
Sonata Ha-Fis na instrumenty klawiszowe (1995)*
Sonatina na klawesyn, fortepian lub organy (1995)*
CD 2:
Trzy elegie na organy lub fortepian (1995)*
Rapsod na fortepian (1996)*
Trzy obertaski na fortepian (2002)*
Kolędowe granie na fortepian (2004)*
Cztery kolędy na fortepian na 4 ręce (2003)*
Fuga-Bolero na 2 fortepiany (1996)*
*WORLD PREMIERE RECORDING
MARCIN TADEUSZ ŁUKASZEWSKI – fortepian
JAKUB KOPCZYŃSKI – fortepian II [Cztery kolędy, Fuga-Bolero]
Reżyseria dźwięku i montaż: Andrzej Brzoska
Na dwóch płytach składających się na niniejszą publikację znalazły się - po raz pierwszy w historii fonografii - wszystkie solowe utwory fortepianowe Mariana Sawy, zmarłego rok temu organisty i kompozytora, a także pedagoga. Biorąc pod uwagę, że spuścizna kompozytorska artysty obejmuje ponad pół tysiąca pozycji, tych kilkanaście wydaje się tylko niewielkim ułamkiem. Stanowią one jednak znaczący i ważny rozdział w całym dorobku Sawy. Tworzone przez cały okres działalności kompozytorskiej - najwcześniejsze WARIACJE pochodzą z 1966 roku, najpóźniejsze - dwa cykle kolęd - z 2003 i 2004 roku, obejmują zarówno utwory koncertowe, rozbudowane, ambitne, wirtuozowskie, ale także prostsze i o charakterze dydaktycznym. Dominują w nich tradycyjne formy i gatunki, jak etiudy, wariacje, fugi, sonatina i sonata, a także stylizowane, nawiązujące do polskiej muzyki ludowej - mazurki, obertaski, krakowiak (z cyklu MINIATUR). Osobny nurt stanowią kompozycje wykorzystujące motywy pieśni religijnych - kolędy, czy też posiadające charakter refleksyjny, modlitewny, a nawet żałobny - elegie i rapsod.
Pianista, kompozytor i teoretyk muzyki Marcin Tadeusz Łukaszewski - wykonawca prezentowanych na płytach kompozycji, a także autor obszernego komentarza dołączonego do publikacji, do omówienia twórczości fortepianowej Mariana Sawy dołączył także swoje własne wspomnienia o kompozytorze w pierwszą rocznicę jego śmierci.
Wróć |